måndag 8 september 2008

Tillbaks till NAN

Nu är vi åter tillbaks på vanliga modersmjölksersättningen NAN. Profylac verkade inte hjälpa, mer stjälpa, så BVC-sköterskan tyckte som vi att vi försöker ett tag till med NAN och ser om det blir skillnad framöver när Ida blir lite större.

Var en tur till IKEA efter BVC-besöket. Allt gick väldigt bra, Ida sov större delen av tiden och Emmis skötte sig exemplariskt. Vi åt en lunch på IKEAS resturang och så shoppade vi. Hittade en matta jag varit sugen på hur länge som helst men som tidigare kostat för mycket...nu reade dom ut den för 99 kr! Lite svårigheter med att få med sig allt inkl barnvagn, men jag fixade det genom att ta en sådan där "lastvagn" som finns på IKEA som man använder för stora paket. På den körde jag upp barnvagnen, sköt mattan under barnvagnen och la saker runtomkring där det fanns plats. Det var inte snyggt, men praktiskt!!

Så några bonusbilder på mina tjejjisar:





Emmi har fått sin ID-bricka och är stolt





Ida visar upp sin finaste min

söndag 7 september 2008

Kampen fortsätter...

Kampen om hurvida Emmi får peta Ida i ögonen fortsätter. Igår tog Emmi rejält priset med att minst 30 ggr försöka peta Ida i ena ögat, bli tillsagd för att sedan försöka pilla i Idas andra öga. Att en sådan sak kan vara så intressant. Lättast vore ju att alltid gå runt och bära på Ida eller ha henne i barnvagnen eller så, men jag anser att hon ska kunna få ligga i soffan eller på golvet en stund per dag utan att riskera synen alltför mycket, haha.

Har hunnit med massor idag! Badrummet och köket är rätt så städade nu, veckohandlingen är gjord och saker har körts till återvinningen. Nu är vi redo för en ny vecka även om helgen gärna kunde ha varit ett par dagar längre.

lördag 6 september 2008

What a day

Dag två med mjölkfri kost för Ida och magen inte direkt bättre och humöret definitivt inte bättre! Varit en dag fylld med bärande när det gällde Ida och när Ida väl låg i vagnen en liten stund så ville Emmi bli buren. Fördelen är att man får armmuskler, haha!

Idag blev det ny vattenpump installerad. Vår gamla pump sjöng på sista refrängen och ät som hej-kom-och-hjälp-mig. Eftersom vi bytte vår defekta tryckbrytare samtidigt så står inte pumpen och går konstant längre, ännu en positiv sak.

Nu sitter jag, Per och Ida i soffan och tar igen oss. Jag ska strax gå in på recept.nu och försöka hitta bra maträtter till nästa veckas meny. Imorgon är det storhandling som gäller och då måste man ju ha sånt planerat.

fredag 5 september 2008

Sjuk

Saknade min promenad idag, speciellt då det var jättefint väder. Fixade dock inte att gå någon tur idag, har haft feberfrossa, yrsel, snorighet och hosta hela dagen idag. Var verkligen inte ultimat att vara ensam hemma med två små barn varav det ena barnet varit lika sjuk och miserabel som mig.

Var och vägde och mätte Ida igår, hon är nu en liten klump på 5,5 kg och både vikt- och längdkurvan skjuter i höjden. En sak som inte var helt bra var hennes "blöjmissbruk" så det var att testa mjölkfri modersmjölksersättning tyckte läkaren. Gjort detta sedan igårkväll och det är markant skillnad redan nu! Men herregud vad rent ut sagt VIDRIGT det smakar denna ersättningen, förstår inte hur Ida överhuvudtaget får i sig något av det! Det är både äckligt och riktigt vidrigt beskt.

Dags att sova nu, nattinatt!

torsdag 4 september 2008

Sömn

Ida har faktiskt sovit hela natten två nätter i rad nu. Första natten blev nästan en chock eftersom jag vaknade av väckarklockan istället för av gnäll, och relativt utvilad var jag också! Andra natten blev dock inte lika skön då Emmis vaknade och skrek först flera gånger under kvällen och sedan en gång runt kl 5.

Förkyld igen, för andra gången på två veckor...

tisdag 2 september 2008

Höstreflektioner

Hösten är scizofren, man SKA inte kunna plocka midsommarblomster, smultron och kantareller samma dag, det går emot naturlagarna...kan man iallafall tycka.

Sedan måste jag säga att det känns som mr Murphy haft ett finger med i spelet när det handlar om att kantareller växer på hösten då även de flesta nedfallna löv är i samma färg som kantarellerna...

Var på en timmes promenad förut, hur härligt som helst nu i den friska höstluften. Tjejerna led inte heller utan sov så gott under större delen av promenaden.

måndag 1 september 2008

Snuttorna

Lite bilder på mina snuttor


Emmi och Ida myser i sängen. Numera är det ett krav från Emmi att Ida ska ligga bredvid henne en stund på morgonen.




Här myser tjejjerna i soffan



Ida och mormor när vi var och grillade hos moster Lina




Emmi på grillkvällen