söndag 14 september 2008

Guacamole och spackel

Nu är Idas rum i princip helt färdigspacklat och slipar, var bara några fingrejer kvar! Så någon kväll under veckan ska jag börja slipa taket för att måla det, och efter det är det tapetsering och sedan lister. Efter det är det självklart dags möbler och inflytt av Ida!

Igår gjorde jag för första gången på länge egen guacamole till vår lilla tacomiddag. Den blev suveränt god om jag får skryta lite, och den räckte både till middagen och till lite smask framför tvn på kvällen. Tillochmed Emmi åt lite av den faktiskt, hennes lunch var så fint bestående av makaroner med pesto, tacoköttfärs med salsa och creme fraise, kassler (det enda hon inte åt), guacamole och tomat. Man tager det man haver.

Lägger in receptet på guacamolan som en bonus. Det kommer från släktingarna som bor i El Paso, New Mexico (nära gränsen till Mexico). Översätta får ni göra själv, skriver bara rakt utav mitt recept.

Guacamole Salsa

2 avacados
2 tomatoes
1/2 green pepper
1/2 onion
Lemon juice from 1/2 a lemon
2 garlics
Salt n´ peppar
Vinegar (just a taste)
Chilipowder
Salsa or chilisause

Hacka allt, vitlöken ska vara extra finhackad. Blanda ihop och ha i vätskorna och kryddorna. som "salsa or chilisause" brukar jag ta en burk med mild salsa, beror på hur kryddigt man vill ha det. Man får ofta salta ordentligt och vara försiktig med vinägern. Fixa efter egen smak och tycke!

Inga kommentarer: