måndag 15 september 2008

And I would walk...

Idag har jag tagit igen lite av dom promenaderna jag missat tack vare mitt nageltrång som jag dragits med några dagar. Det blev 1,5 h rask promenad, med tjejjisarna i barnvagnen som sällskap. Jag kom även ihåg att nyttja min stegmätare också och när vi var hemma igen så visade mätaren att promenaden hade varat 5577 steg, vilket verkligen känns i fötterna kan jag säga! Ikväll när Emmis lagt sig så ska det bli fotbad för hela slanten.

En stor bonus på promenaden var att jag hittade kantareller som räckte både åt middagen Idag och till ingredienser till en kantarell&kassler-omelett tills imorgon. Smask!

söndag 14 september 2008

Guacamole och spackel

Nu är Idas rum i princip helt färdigspacklat och slipar, var bara några fingrejer kvar! Så någon kväll under veckan ska jag börja slipa taket för att måla det, och efter det är det tapetsering och sedan lister. Efter det är det självklart dags möbler och inflytt av Ida!

Igår gjorde jag för första gången på länge egen guacamole till vår lilla tacomiddag. Den blev suveränt god om jag får skryta lite, och den räckte både till middagen och till lite smask framför tvn på kvällen. Tillochmed Emmi åt lite av den faktiskt, hennes lunch var så fint bestående av makaroner med pesto, tacoköttfärs med salsa och creme fraise, kassler (det enda hon inte åt), guacamole och tomat. Man tager det man haver.

Lägger in receptet på guacamolan som en bonus. Det kommer från släktingarna som bor i El Paso, New Mexico (nära gränsen till Mexico). Översätta får ni göra själv, skriver bara rakt utav mitt recept.

Guacamole Salsa

2 avacados
2 tomatoes
1/2 green pepper
1/2 onion
Lemon juice from 1/2 a lemon
2 garlics
Salt n´ peppar
Vinegar (just a taste)
Chilipowder
Salsa or chilisause

Hacka allt, vitlöken ska vara extra finhackad. Blanda ihop och ha i vätskorna och kryddorna. som "salsa or chilisause" brukar jag ta en burk med mild salsa, beror på hur kryddigt man vill ha det. Man får ofta salta ordentligt och vara försiktig med vinägern. Fixa efter egen smak och tycke!

Det går framåt

Det går framåt med Idas rum, sakta men säkert. Igår grejade Per där inne mest hela dagen och slipade och spacklade omgång nr 2. Ingen av oss har spacklat särskilt mycket tidigare så vi fick köra en andra gång för att rätta till dom sakerna vi missade i omgång 1. Idag ska det slipas och under veckan ska jag förhoppningsvis hinna måla taket under några kvällar.

Jag har börjat fundera riktigt mycket vilken färg man ska köra på tapeterna. Möblerna är vita och golvet är ljust trä....funderat på ljusgrönt eller lila till väggarna. Såg också en underbar matta på IKEA som för övrigt syrran min köpt. Den är lite långraggig och grön, ser ut som en gräsmatta. Nackdelen är just att det är en ryamatta och just rya är jag fruktansvärt emot när det kommer till hygieniska skäl. Vi får väl se om jag orkar övertala migsjälv OCH Per.

fredag 12 september 2008

Nu är det äntligen HELG! En vecka kvar till Årjängsmâten också kan tilläggas, jag längtar redan!

Idag har vi haft en mysig och lugn hemmadag, jag och tjejjisarna. Bortsett från Emmis lite tidiga 2-årstrots så har det varit rätt lugnt. Det blir mer och mer trotsigt och idag har det varit 4 större utbrott om jag minns rätt. De flesta handlade om att hon inte fick sitta och förstöra tidningar.

Imorgon ska det grejas med Idas rum och jag hoppas på att vi kanske hinner klart så det kan tapetseras snart.

Lite bilder från dagen:

Ida med en stor kantarell


Emmi med samma kantarell, millisekunden innan hon bet i den


Idas försök till att sitta på köksbordet (hon är tokig i att sitta och stå, armträning värre för oss!)

tisdag 9 september 2008

Produktiv dag

Idag har varit en mycket produktiv dag! Jag har hunnit städa köket, fixa med disk, lagat kyckling&potatis i lergryta, tagit en 1 h-promenad, fixat iordning en förvaringsmöbel åt Emmis leksaker, tvättat, vikt tvätt, sorterat tvätt, svarat på mail, lekt med barnen, umgåtts med Lina och Irma...är helnöjd över dagen! Det är sådan skillnad mot för bara 2 månader sedan då jag fortfarande var gravid, inte orkade något och låg och kräktes i soffan större delen av tiden.

Vill fixa iordning hela huset; städa, möblera om, inreda etc. Jag vill ha fint omkring mig! Hade planer på att städa tamburen idag men det blev tyvärr inget då Ida var vaken till en bit över kl 21 och efter det kändes det lite väl sent.

måndag 8 september 2008

Tillbaks till NAN

Nu är vi åter tillbaks på vanliga modersmjölksersättningen NAN. Profylac verkade inte hjälpa, mer stjälpa, så BVC-sköterskan tyckte som vi att vi försöker ett tag till med NAN och ser om det blir skillnad framöver när Ida blir lite större.

Var en tur till IKEA efter BVC-besöket. Allt gick väldigt bra, Ida sov större delen av tiden och Emmis skötte sig exemplariskt. Vi åt en lunch på IKEAS resturang och så shoppade vi. Hittade en matta jag varit sugen på hur länge som helst men som tidigare kostat för mycket...nu reade dom ut den för 99 kr! Lite svårigheter med att få med sig allt inkl barnvagn, men jag fixade det genom att ta en sådan där "lastvagn" som finns på IKEA som man använder för stora paket. På den körde jag upp barnvagnen, sköt mattan under barnvagnen och la saker runtomkring där det fanns plats. Det var inte snyggt, men praktiskt!!

Så några bonusbilder på mina tjejjisar:





Emmi har fått sin ID-bricka och är stolt





Ida visar upp sin finaste min

söndag 7 september 2008

Kampen fortsätter...

Kampen om hurvida Emmi får peta Ida i ögonen fortsätter. Igår tog Emmi rejält priset med att minst 30 ggr försöka peta Ida i ena ögat, bli tillsagd för att sedan försöka pilla i Idas andra öga. Att en sådan sak kan vara så intressant. Lättast vore ju att alltid gå runt och bära på Ida eller ha henne i barnvagnen eller så, men jag anser att hon ska kunna få ligga i soffan eller på golvet en stund per dag utan att riskera synen alltför mycket, haha.

Har hunnit med massor idag! Badrummet och köket är rätt så städade nu, veckohandlingen är gjord och saker har körts till återvinningen. Nu är vi redo för en ny vecka även om helgen gärna kunde ha varit ett par dagar längre.